Witaj na stronie Domu Pamięci w Płońsku

(Nie)tradycyjna, (nie)żydowska. Wystawa wycinanki Anki Wencel oraz warsztaty

W piątek 27 września o godzinie 17.00 zapraszamy do Domu Pamięci na otwarcie naszej nowej ekspozycji czasowej „(Nie)tradycyjna, (nie)żydowska. Wystawa wycinanki Anki Wencel”.

Dzień później, w sobotę 28 września o godzinie 12.00 autorka wystawy poprowadzi specjalne warsztaty z tworzenia wycinanki dla młodzieży i dorosłych.

Oba wydarzenia zapowiadają tegoroczny 8. Festiwal Kultury Żydowskiej w mieście Ben Guriona organizowany przez Miejskie Centrum Kultury w Płońsku.

👉 Wstęp na otwarcie wystawy jest wolny.

👉 Udział w warsztatach jest bezpłatny, ilość miejsc ograniczona, obowiązują zapisy pod nr telefonu: 882 872 837 lub adresem email: dompamieci@mckplonsk.pl

Tak o swojej twórczości mówi sama artystka:

„Tradycyjna wycinanka żydowska” to określenie często pojawiające się w opisach warsztatów i wystaw artystów i artystek w Polsce i zagranicą. Jednak co ono właściwie oznacza? Co czyni konkretną wycinankę „tradycyjną”, a co sprawia, że możemy ją nazwać „żydowską”? Czy wystarczy samo inspirowanie się pewnymi tematami? Czy chodzi o wykorzystanie w tej pracy typowych motywów i symboli zaczerpniętych z żydowskiej tradycji, odwzorowanie konkretnego stylu, by oba przymiotniki mogły się pojawić w jej opisie? A może istotną kwestią jest żydowskie pochodzenie autorki lub autora?

Dlatego swoje wycinanki określiłam nieco przewrotnie jako (nie)tradycyjne i (nie)żydowskie, ponieważ nie do końca wpisują się w znane wzorce i schematy, ponieważ łączę w nich różne wątki związane z kulturą żydowską i z polsko-żydowską historią, ponieważ na sferę religijną patrzę ze swojej – całkowicie niereligijnej – perspektywy.

Chociaż poruszam się w obszarze żydowskiej tradycji, kultury, historii, które znam przecież dobrze z racji wykształcenia, pracy zawodowej oraz zawodowych i prywatnych kontaktów, mam świadomość, że nie są one i nie będą do końca „moje”. Są oswojone i bliskie, a jednak – jako osoba spoza społeczności żydowskiej – nie identyfikuję się z nimi w pełni. Moje spojrzenie, pełne podziwu i szacunku dla żydowskiej kultury i sztuki, pozostaje spojrzeniem z zewnątrz.

Anka Wencel – związana z Działem Edukacji Żydowskiego Muzeum Galicja od 2008 roku, absolwentka Katedry Judaistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest koordynatorką programów edukacyjnych dla odbiorców z Polski i z zagranicy, m.in. odbywających się od 2010 roku seminariów dla nauczycieli „Kontekst nauczania o Holokauście”. Autorka i współautorka wystaw Żydowskiego Muzeum Galicja, m.in.: „Domy wieczności. Cmentarze żydowskie dawnej Galicji” (2015), „Węgierskie Lwy Judy w Galicji” (2018), „Wszystkie drogi. Historie Żydów ocalonych z Zagłady” (2014), „Dziewczyna z pamiętnika. W poszukiwaniu Rywki z łódzkiego getta” (2017), „HerStories – losy europejskich Żydówek w XX wieku” (2023), „Trzeba zostawić coś światu… Poza kartami dziennika Reni Spiegel” (2024). Autorka i współautorka publikacji Żydowskiego Muzeum Galicja: „Drejdl i hamantasze – przewodnik po kulturze żydowskiej dla najmłodszych”, „Na kartkach kalendarza. Judaizm i tradycja żydowska”, „Świadkowie polsko-żydowskiej historii”. W 2018 roku koordynowała projekt wydawniczy „Dziennik Janki Goldstein” polegający na krytycznym opracowaniu i opublikowaniu dziennika pisanego w okupowanym Krakowie (1940-1942) przez Janinę Goldstein. Tłumaczka książek i katalogów wystaw, m.in. „Śladami pamięci. Żydowskie dziedzictwo polskiej Galicji”, „SWEET HOME SWEET. Opowieść o ocaleniu, pamięci i powrotach”. Współautorka scenariusza filmu „Dziennik Reni Spiegel” (2023, reż. M. Kozioł, T. Głodek) i koordynatorka działań edukacyjnych związanych z filmem. Anka Wencel jest przewodniczką po Żydowskim Muzeum Galicja, prowadzi lekcje muzealne, warsztaty i wykłady poświęcone historii i kulturze żydowskiej, Zagładzie, pamięci i ochronie dziedzictwa żydowskiego. Zajmuje się także działalnością artystyczną, łącząc w swoich pracach tradycje wycinanki żydowskiej i polskiej wycinanki ludowej.

Anka Wencel
Skip to content